praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Zastrzeżenie znaku towarowego
Dzięki procedurze zastrzegania znaków towarowych możesz odnieść wymierne korzyści. Można wyróżnić co najmiej trzy główne zalety zastrzeżenia znaku towarowego:
Przede wszytkim rejestracja znaku towarowego daje uprawnionej do niego firmie wyłączne prawo używania tego znaku w sposób zarobkowy lub zawodowy na określonym terytorium. Prawo do używania znaku towarowego polega na umieszczaniu tego znaku swoich produktach lub na ich opakowaniach oraz wprowadzanie ich do obrotu właśnie pod tym znakiem towarowym. Prawo do używania znaku towarowego polega również na umieszczaniu tego znaku towarowego na wszelkich dokumentach związanych z tymi towarami lub usługami oraz na posługiwaniu się znakiem towarowym w celach reklamowych. Tak naprawdę stajesz się realnym właścicielem swojej marki. Właśnie dzięki zastrzeżeniu znaku towarowego uzyskujesz do niej prawo oraz urzędowe poświadczenie, że jesteś jej właścicielem.
Jeżeli przysługuje Ci ochrona znaku towarowego daje to również korzyść w postaci narzędzia do walki z nieuczciwą konkurencją. W jaki sposób? Załóżmy, że nie zastrzegłeś znaku towarowego (nazwy i logo marki lub firmy), bo w końcu nie ma takiego obowiązku. Zaczynasz rozwijać pod tym znakiem towarowym swoją markę. Twoje produkty szybko znajdują uznanie wśród klientów i partnerów biznesowcyh. Po kilku latach ciężkiej pracy Twój znak towarowy staje się synonimem wysokiej jakości. Oczywiście świat biznesu bywa brutalny i mogą znaleźć się w nim osoby, które chciałby szybko wzbogacić się Twoim kosztem. Sprawdzając, że Twój znak towarowy nie korzysta z ochrony mogą wypuścić na rynek produkty pod identycznym lub zbliżonym do Twojego znakiem towarowym w celu zmylenia konsumentów, którzy zamiast Twoich, zaczną nabywać produkty oszustów. Rejestrując znak towarowy możesz unikniąć tego typu sytuacji, a nawet jeśli coś takiego Ci się przydarzy, możesz skutecznie walczyć i wygrywać z nieuczciwą konkurencą. Będziesz w stanie nie tylko wymusić na oszuście zmianę znaku towarowego, ale przysługiwać Ci będzie odszkodowanie.
Kolejną zaletą, która wiąże się z zastrzeżeniem znaku towarowego jest zarabianie na marce. Znak towarowy posiada swoją cenę, posiada wartością sam w sobie w zależności od jego renomy i dochodów które przynosi. Dzięki temu można udzielać odpłatnej licencji na posługiwanie się rozpoznawalnym znakiem towarowym. Na takiej licencji opiera się forma działalności biznesowej, która nazywa się franchisingiem lub franczyzą (np. sieci restauracji MacDonald’s, KFC czy sieciowe sklepy z odzieżą, np. Mango czy H&M). Na rejestracji znaku towarowego można zarobić również w inny sposób, np. można go sprzedać. Potencjalni nabywcy często są w stanie dać za zastrzeżony znak towarowy ogromne pieniądze. dlatego, że to się im po prostu opłaca. Zamiast inwestować w reklamę i promocję zupełnie nowej marki, bez gwarancji sukcesu, łatwiej jest zapłacić za już rozpoznawalny znak.
Jeżeli zarejestrujesz swój znak towarowy będziesz mógł dodać do niego symbol ®. Co oznacza ten symbol? Jest to skrót angielskiego słowa „registered”, które znaczy „zarejestrowane”. Dodać go do swojej nazwy lub logo mogą tylko te firmy, które zarejestrowały swój znak towarowy w urzędzie patentowym. Posługiwanie się tym oznaczeniem w sytuacji, gdy nie ma się zarejestrowanego znaku towarowego, grozi karą grzywny.
Symbol ® przy oznaczeniu przedsiębiorstwa zwiększa jego prestiż wśród kontrahentów i konsumentów. Widząc ten symbol Twoi kontrahenci dostają sygnał, że jesteś przedsiębiorcą, który dba o swoje interesy oraz, że jesteś solidnym przedsiębiorcą, który zainwestował w swoją markę. Również większość klientów wizualnie kojarzy ten znak. Mimo tego, że klienci mogą nie wiedzieć co do końca znaczy ten symbol, to kojarzy im się również z solidnością oraz prestiżem.
Urząd Patentowy wydaje świadectwo ochronne na znak towarowy, na którym znajduje się gwarancja posiadanych przez Ciebie praw, które może stać się ważnym dowodem w sprawie postępowań sądowych. Jak wiadomo, procedury, zarówno w polskich sądach powszechnych, jak i w sądach polubownych mogą trwać bardzo długo. Dzięki świadectwu, które zawiera, czarno na białym, do kogo należy dana nazwa firmy, datę jej zgłoszenia, produkty i usługi, dla których ta nazwa jest zastrzeżona, wszystkich tych elementów nie trzeba drugi raz udowadniać w razie procesu sądowego, co upraszcza postępowanie, oszczędza czas i zmniejsza koszty.
Co daje zastrzeżenie znaku towarowego?
Podstawowym celem rejestracji znaku towarowego jest prawo do jego własności. Oznacza to, że przedsiębiorca nabywa prawo używania znaku w sposób zarobkowy. Może go umieścić na opakowaniach swojego produktu jak również dokumentach związanych z jego towarem lub usługą. A co za tym idzie budować swoją markę dzięki dobrej i bezpiecznej reklamie.
Dlaczego warto zastrzec znak towarowy?
Zastrzeżenie znaku towarowego daje wyłączne prawo posługiwania się nim i umieszczania go na swoich produktach. Zastrzeżony znak towarowy można sprzedawać, licencjonować lub zezwalać na używanie w ramach franczyzy. Jest więc elementem składającym się na majątek firmy. Wreszcie daje możliwość zatrzymania rejestracji znaków identycznych i zaprzestania pojawiających się naruszeń marki.
Jak znak towarowy wspiera walkę z nieuczciwą konkurencją?
Rejestrując znak towarowy otrzymujesz na niego wyłączność używania na rynku. Jeżeli konkurencja zacznie oznaczać swoje produkty identycznie lub podobnie do tego, którego jesteś właścicielem, to posiadając prawo ochronne znacznie szybciej i skuteczniej zablokujesz jej nieuczciwe działanie. Już w kilka dni sąd po odpowiednio złożonym wniosku zabezpieczy potencjalnie naruszający towar. Ochrona marki daje możliwość wyeliminowania kradzieży znaku towarowego a nawet wykluczenia ewentualnego sporu pomiędzy przedsiębiorcami.
Ochrona znaku towarowego w Unii EuropejskiejPo co badać znak przed rejestracją?Naruszenia znaku towarowego i sposoby ochrony przed nimiCo to jest klasyfikacja towarów i usług?Badanie zdolności ochronnej znakiZastrzeżenie nazwy i logo firmyZastrzeżenie nazwy i logo produktuDostosowanie znaku do rejestracjiMonitoring znaku towarowego
praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
prosty, zrozumiały język
konkretne przykłady
Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.